Jūsų sveikata – klvk.lt

klvk.lt tai portalas, kuriame rasite viską apie grožį bei sveikatą. Ekspertų nuomonės, produktų apžvalga ir rekomendacijos, gydymo namuose būdai bei praktiški patarimai – visa tai vienoje vietoje. Užsukite jau dabar!

Sportininkų traumos

Sportininkų traumos


Sistemingos ir tinkamai organizuotos treniruotės stiprina žmogaus atramos-judėjimo sistemą: raumenis, raiščius, kaulus. Gerėja sąnarių paslankumas, didėja judesių amplitudė bei tikslumas. Tačiau šiuolaikiniame sporte, esant milžiniškiems krūviams treniruočių bei varžybų metu, kartais pažeidžiamos adaptacinės organizmo galimybės, įvyksta sunkesnių ar lengvesnių traumų.

Nemaža traumų įvyksta treniruojantis sveikatingumo grupės,klubuose ar individualiai, kur krūviai neretai būna gana dideli. To priežastis gali būti skirtingas sportuojančiųjų amžius, treniruotumo laipsnis, nuovargis. Turi įtakos ir treniruočių metodikos ypatumai, higieninės sąlygos, sporto įrenginių būklė, net sportuojančiojo apranga bei avalynė. Įvykus ūmiai sunkiai traumai, pavyzdžiui, plyšus sausgyslei ar raumeniui, išnirus sąnariui, lūžus kaului, reikalinga kvalifikuota gydytojo pagalba ir stacionarinis gydymas. Tačiau dažniausiai įvyksta mikrotraumos, nesukeliančios didesnio sveikatos sutrikimo. Šiais atvejais naudinga žinoti kai kuriuos pagrindinius gydymo principus.

Blogiausia sportininkų trauma – kaip su ja kovoti?

Dažniausia trauma – įvairių kūno vietų sumušimai ir dėl to atsiradęs kraujo išsiliejimas po oda, į raumenis, net sąnarius. Sumuštą vietą pirmąsias 24 valandas reikia šaldyti. Dedame šaltus kompresus, net susmulkintą ledą polietileniniame maišelyje. Prieš dėdami ledą, odą patepame neutraliu kremu arba vazelinu, kad nenušaltų. Kompresą laikome 10-15 min., po to valandos pertrauka ir vėl ledas. Taip 6 – 8 kartus per parą. Nuėmus ledą, galūnę reikia mankštinti, tik nesukeliant skausmo, kad nedidėtų raumenų spazmai. Vėliau sumuštą vietą tepame kraujotaką gerinančiais ir šildomaisiais tepalais. Panašiai gydome ir nesmarkius sąnarių raiščių patempimus, raumeninių skaidulų įplyšimus. Šiais atvejais būtina ramybė, nes judesiai gali dar labiau traumuoti.

Raumenų skausmai

Nereguliarių arba metodiškai ne-taisyklingų treniruočių rezultatas – raumenų skausmai. Jie atsiranda dėl rūgščių medžiagų apykaitos produktų sankaupos raumenyse. Skausmai nepavojingi, praeina savaime po 5 – 6 dienų. Pagreitinti procesą padeda šilta vonia, pirtis, savimasažas, ypač vibracija. Skaudančius raumenis galima ištrinti minėtais šildančiaisiais tepalais. Dažnai fizinio krūvio metu raumenis pradeda traukti mėšlungis. Tai – raumenų pervargimo signalas. Tokiu atveju nereikia daryti staigių judesių. Geriau pakelti galūnę į viršų ir pažnaibyti, pabadyti sutrauktą raumenį. Kaip profilaktinė priemonė tinka ir šiluma. Taigi prieš treniruotę reikia geros pramankštos.

Lėtinės traumos

Daug nepatogumų sukelia skausmai, atsiradę dėl lėtinių traumų. Pavyzdžiui, dėl nuolatinio sausgyslės pervargimo vystosi paratenonitas – apie sausgyslę esančių audinių uždegimai. Ima varginti stiprėjantis skausmas, patinimas, paspaudus girdisi traškėjimas (krepitacija). Dėl panašių priežasčių vystosi sausgyslinių makščių bei pačių sausgyslių uždegimas – tendovaiginitas ir tenditai. Šių susirgimų metu sportuoti negalima, reikia visiškos ramybės. Kartais ant sausgyslių net tenka dėti gipso tvarstį, skiriami uždegimą mažinantys vaistai, fizioterapijos procedūros.

Sportuojant gana dažnai pažeidžiamas antkaulis – ima skaudėti raumenis prisitvirtinimo prie antkaulio vietą arba bet kurią kaulo dalį. Keletą dienų pailsėjus, uždėjus šildomuosius kompresus su medicinine tulžimi, dimeksidu ar įtrynimams skirtu spiritu, procesas aprimsta.

Artrozė

Dėl dažnai besikartojančių sąnarių ir kremzlių mikrotraumų gali pradėti varginti lėtinė sąnarių liga – artrozė. Ji vystosi lėtai, kartais net keletą metų. Pamažu stiprėja skausmas, mažėja sąnario paslankumas. Galutinai diagnozę patvirtina rentgenologinis tyrimas. Iš pradžių ši liga gydoma šiltais kompresais, masažu, fizioterapijos priemonėmis. Kiek galima, mažinamas krūvis sąnariui. Jeigu fizines priemonės neveiksmingos, skiriami vaistai, net antinksčių hormonai.

Dažnai sportininkai kreipiasi į gydytoją dėl skausmu juosmens srityje detoxic kaina. Daugeliu atvejų taip pasireiškia tarpslankstelinių kremzlinių diskų mikrotraumos. Jie plonėja, sausėja, blogėja kraujotaka. Sutrinka kremzlės amortizacinė funkcija, slanksteliai priartėja vienas prie kito, spaudžia nervų šakneles. Taip vystosi antriniai radikulitai, sėdmeninio nervo uždegimas. Skausmas iš nugaros plinta į kojas, atsiranda raumenų silpnumas. Todėl jau susirgimo pradžioje reikia mažinti krūvį, sutvirtinti juosmens sritį plačiu tvirtu diržu ar korsetu, stengtis mažiau sėdėti, ypač transporto priemonėse. Miegoti rekomenduojama ant pusiau kieto pagrindo. Nugarą galima įtrinti tepalais nuo uždegimo, taip pat kaitinamaisiais tepalais. Jeigu nuo šių priemonių skausmai nemažėja, skiriami stipresni uždegimą bei skausmą mažinantys vaistai, fizioterapijos procedūros. Skausmui aprimus, rekomenduojama stuburo tempimas vandenyje arba ant nuožulnios plokštumos, masažas, treniruoti nugaros ir pilvo preso raumenis.

Atminkime, kad po kiekvienos traumos pirmiausia reikia visiškai pasveikti. Tik tada galime vėl pradėti treniruotis. Norėdami išvengti pakartotinų traumų, krūvį didinkime pamažu, gerai apšildykime visus raumenis, ištempkime sausgysles. Anksčiau traumuotus sąnarius sportuodami sutvirtinkime elastiniu bintu arba specialiais sąnarių fiksatoriais. Prisiminkime seną tiesą, jog traumų lengviau išvengti, negu jas gydyti.

Rate this post